2014. április 7., hétfő

HÚSVÉTI KALÁCS KOSZORÚ (HOT CROSS BUN)

Újabb hagyományos Húsvéti brit édességet hozok, ami szerintem finom is és különleges is. Ilyenkor tele van velük az összes bolt (merthogy itt minden kapható, hiszen alig süt valaki otthon) igaz csak különálló formában, vagyis egyesével megsütve. Én most inkább koszorúba rendeztem őket, talán így mutatósabb. Eredeti nevük "Hot Cross Bun", amit nehezen tudnék lefordítani. A lényege, hogy a tetejére rányomják kereszt alakban a lent látható masszát, ettől aztán mindeki felismeri őket.
A recept hihetetlenül egyszerű kelt tészta, tele fahéjjal és sok mazsolával.



a tésztához:

200 ml tej
100 gr cukor
50 gr vaj
1 kezeletlen narancs héja
1 tk őrölt szegfűszeg
2 szem karadmom (mozsárban a magok finomra őrölve)
400 gr kenyér liszt
1 x 7 gr szárított élesztő
125 gr mazsola vagy egyéb aszalt gyümölcs
1 dl rum vagy narancslikőr
csipet só
1 tk őrüölt fahéj
½ tk őrölt szerecsendió
¼ tk őrölt gyömbér


1 nagy tojás a kenéshez

a keresztekhez:
3 evőkanál liszt
3-5 evőkanál víz

a kenéshez:
néhány evőkanál baracklekvár


  1. A mazsolát vagy a szárított gyümölcsöt előző éjjel a rumba áztatom.
  2. Másnap a tejet megmelegítem (ne legyen forró), hozzákeverek 1 evőkanál cukrot, az élesztőt és meleg helyen hagyom felfutni. 
  3. Közben robotgép táljába mérem a lisztet, vajat, maradék cukrot, fűszereket, őrölt kardamom magokat, a leszűrt mazsolát, narancshéjat. Hozzáadom a felfutott tejet és dagasztókarral selymesre, simára dagasztom. Meleg helyen, konyharuhával letakarva kb 30-40 perc alatt duplájára kelesztem.
  4. Ha megkelt 12 db cipót formázok belőlük. Közben a sütőt előmelegítem 190 fokra.
  5. A cipókból kis gombócokat gyúrok és koszorú alakban sütőpapírral bélelt sütőlemezen  elrendezem őket. Nem teszem nagyon sűrűn, mert még tovább kelesztem kb 10-15 percig és közben tovább nőnek. Pihenés után megkenem őket felvert tojással, majd kereszt alakú bemetszést ejtek éles késsel a tetejükön.
  6. Amíg pihennek elkészítem a kereszthez a masszát: a lisztet csomómentesre keverem a vízzel úgy, hogy 3 kanál után már csak egyesével adom hozzá addig, amíg nyomózsákból jól, könnyen kinyomható masszát kapok. A zsákból kereszt alakot nyomok a cipók tetejére előzőleg bemetszett helyen. 
  7. Forró sütőbe teszem és kb 20 perc alatt készre sütöm. Még melegen megkenem baracklekvárral. Ha a lekvár túl sűrű lenne, előzőleg egy-két evőkanál forró vízze hígítom. 
  8. Melegen tálalom. Vajat és lekvárt kínálok mellé. 

1 megjegyzés:

  1. Hű, nagyon guszta! Már olyan sokszor láttam ilyen "keresztes" zsemléket... Tényleg finom lehet!

    VálaszTörlés