2012. december 11., kedd

LEBKUCHEN, VAGYIS CSOKIS SZIVECSKE LEKVÁRRAL TÖLTVE

Két bejegyzéssel korábban már láthattátok a mézeskalács házat. Az ott leírt tészta egy fantasztikusan puha, könnyen összeállítható mézeskalács recept, a leírt mennyiségből azonban a házikó elkészítése után bőven marad. Nem kell persze nagy fantázia ahhoz, hogy mit süssünk a maradékból. Hagyományos formákat, ember, fenyőfa, csillag stb.
DE, gondoltam egyet, és megelégeltem, hogy a gyerekeim 1 font/zacskó árban kapható Lebkuchen-t, személyenként 2 perc alatt tüntettek el. Az összetevőket nem is mertem megnézni....
Éppen ezért a maradékból szivecske formát szaggattam, lekvárral összeragasztottam, majd Praliné Zsuzsi leírását hűen követve temperált csokimázba forgattam. Csak leírva bonyolult, elkészítve egyáltalán nem.
A végeredmény azonban annyira klassz, ízes, mézeskalács illatú, ropogós csokikérgű sütemény, hogy soha többé nem veszek boltit!!!



Hozzávalók:


500 gr liszt
100 gr porcukor
25 gr sütőpor
1 teáskanál őrölt fahéj
1 teáskanál őrölt szegfűszeg
csipet őrölt gyömbér
250 gr folyékony méz
65 gr vaj
1 tojás


az összeállításhoz:
néhány evőkanálnyi jó minőségű lekvár

a csokimázhoz: 
kb 200 gr jó minőségű, étcsoki

a fehér bevonathoz:
150 gr porcukor
1 tojás fehérje
pár csepp citromlé




A lisztet, cukrot, sütőport, fűszereket egy tálba teszem. A mézet- vajat egy üvegben vagy üvegtálban  mikróban megmelegítem, hogy a vaj elolvadjon. A liszthez hozzáütöm a tojást, majd fakanállal hozzákeverem óvatosan a mézet. Meleg lehet, ezért nem kézzel dolgozom! Ha a massza már kiséé visszahűlt kézzel átgyúrom a tésztát. Ha kemény lenne teszek hozzá egy evőkanálnyi langyos vizet. 
Egy fedeles műanyag tálba teszem, és lefedve egy napig pihentetem.

Másnap két részre osztom a tésztát, és átgyúrom. 
A sütőt előmelegítem 160 fokra. Nem lisztezem nagyon a deszkát, mert megkeményedik a tészta. Ha lehet, műanyag deszkát használok (pl Tupperware). Kb 2 mm vastagra nyújtom a tésztát és kicsi szív alakokat szaggatok belőle. Sütőpapírral bélelt tepsibe helyezem és 8-10 perc alatt aranybarnára sütöm. Érdemes két tepsivel dolgozni, és amíg az egyik tepsi bent sül, a másikba előkészíem a következő adag szívecskét. 
Utána hagyom őket kihűlni. 
Ezután két szívet lekvárral összeragasztok és félreteszem. 

Én általában másnap szoktam bevonni őket.
Ehhez vízfürdőt készítek: egy kisebb fazékba kevés vizet felteszek főni, ráteszek egy kisebb fém tálat úgy, hogy az alja ne érjen bele a vízbe. A vizet nem forralom, csak lassú lángon zümmögtetem. 
A fém tálba beleteszek kb 150 gr aprított csokit. Amikor elolvadt, lehúzom a tűzről és belekeverem az aprított maradék csokit. Ekkorra valószínűelg visszahűl a csoki, és így egy kemény, roppnaós burkot fogunk kapni. Ha a bevonás közben a csoki megkeményedik hasonló technikával vízfürdőn újra fel lehet melegíteni. Ha van valakinek hőmérője még biztosabban tudja eltalálni a megfelelő pillanatot. A csoki temperálásról Praliné Zsuzsinál bővebben olvashattok!
A szivecskét tetejét és oldalát vonom csak be csokival, az aljukat szabadon hagyom. Ezután rácson hagyom megdermedni.  Ha megdermed kekszes dobozban tárolom. 



A 20 dkg csoki valószínűleg nem elég az összes szivecske bevonáshoz, ezért a maradékokat én fehér mázzal vontam be. Ehhez a tojásfehérjét kézi habverővel lazán felverem, majd az átszitált porcukrot evőkanalanként hozzáadom. Közben kevés citromlével enyhítek az édességén. Kiskanál segítségével bevonom a szivek tetejét és oldalát. Rácson hagyom megdermedni, majd kekszes dobozban 1-2 napig puhítom.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése