2013. március 21., csütörtök

HÚSVÉTI KAKAÓS-TONKABABOS KALÁCS

Ennyire nagy bajban még nem voltam egyetlen receptem elnevezésénél sem, hiszen ha valami kikerül az ember keze közül, akkor bizony csak el tudja már nevezni....

Ennek a desszertnek azonban a tésztája egyértelműen kalács, formája azonban kuglóf, aminek hagyományosan egy kevert tésztája van. Az elképzelésem az volt, hogy mindenképpen kalácsot sütök Húsvétra (hiszen én is egy évben csak egyszer sütök ilyet), így a tészta kelt tészta kellett hogy legyen. De szerettem volna a gyerekeknek valami érdekességet belevarázsolni, ezért a tésztát miután kinyújtottam megszórtam kakaóval, feltekertem majd a kuglóf formában spirálisan feltekertem így két emelet csavar is lett benne.....
A tonkabab nagyon finom aromát ad az egésznek, de ha valakinek nincs otthon, hagyja ki, úgyis működik!

És nem utolsó sorban ezt a receptemet nevezem a VKF soron következő fordulójára, melynek háziasszonya ezúttal Erika, a téma pedig Húsvéti Finomságok!



Hozzávalók:

50 dkg liszt
pici só
10 dkg porcukor
7 gr szárított élesztő (vagy 2,5 dkg friss)
2 dl tej
8 dkg puha vaj
2 tojás sárgája
2 nagy evőkanál natúr joghurt

a kakaós szóráshoz: 

2 evőkanál cukrozatlan kakaó
3 evőkanál kristálycukor
2 db tonkabab lereszelve (ha nincs, elhagyható...)
1 evőkanál olvasztott vaj

a kenéshez:

1 tojás sárgája
pici hideg tej









  1. A tejet egy üveg mérőedényben kézmelegre melegítem, és elkeverek benne egy kiskanál cukrot. Belemorzsolom az élesztőt majd meleg helyen pár perc alatt hagyom felfutni.
  2. A lisztet, maradék cukrot, sót, tojássárgáját robotgép táljába kimérem, hozzáadom a puha, kockázott vajat majd alacsony fokozaton elkeverem. Ezután hozzáadom a joghurtot, és a felfutott élesztős tejet. Közepes fokozaton sima, lány kelt tésztává dagasztom.
  3. Egy kelesztőtálat vékonyan megszórok liszttel, beleteszem a tésztát, és a tetejét is vékonyan meglisztezem. Meleg helyen 40 perc-1 óra alatt konyharuhával lefedve duplájára kelesztem.
  4. A sütőt előmelegítem 180 fokra. A kakaós szóráshoz a kakaót, cukrot, reszelt tonkababot egy kisebb tálban alaposan elkeverem.
  5. A megkelt tésztát lisztezett deszkára teszem és kézzel kissé átgyúrom. A tészta nem nagyon, inkább közepesen kemény, de ezzel lehet majd a végén jól megformázni a tekervényt. Kinyújtom kb.  50 cm hosszú és 30 cm széles téglalappá. Megszórom egyenletesen kakóval, meglocsolom az olvasztott vajjal, majd a hosszabb végétől kiindulva feltekerem.
  6. Előveszek egy kuglófformát és ecsettel vékonyan megkenem olajjal. Vigyázat, szilikonformánál ne használjunk vajat, mert könnyen ráég a formára és nem lehet lemosni!
  7. A formába a tekercset óvatosan behelyezem úgy, hogy a záródó szél ne a kuglófforma alja felé nézzen, hanem felfelé, és a hosszú tekercset csiga alakban 2 emelet magasan tekerem be a formába. 
  8. A nyers tésztát megkenem egy pici tejjel elkevert tojás sárgájával, majd néhány helyen hosszú hurkapálcával keresztülszúrom, hogy a gőz távozni tudjon sütés közben és ne repedjen szét.
  9. kb 40-45 perc alatt készre, illetve tűpróbáig sütöm. Ha nagyon pirul a teteje, 15 perc után sütőpapírt vagy alufóliát teszek rá. 
  10. Langyosra hűlve, szeletekre vágva tálalom. Másnaposan is nagyon finom, sós vajjal reggelire fogyasztható....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése