2014. október 13., hétfő

KARFIOLOS CUKKINIS PITE

Ismét húsmentes volt nálunk a hétfő, egy nagyon finom karfiolos receptet készítettem. Még tavasszal ettem egy hasonló Alíznál, de mivel neki most sokkal fontosabb dolgai vannak a pár hónapos kislányával, mint recepteket írjon, így nagy vonalakban követtem az övét, amit akkor éppen címszavakban elmondott, a többit pedig magam hozzáadtam. Alíz, ezer köszönet érte! Mivel egy ideje a finomított cukor és liszt fogyasztásunkat is drasztikusan csökkentettük, zsemlemorzsa és finomliszt helyett zabpelyhet és teljes kiőrlésű zablisztet használtam. Nagyon finom lett így is! Fontos, hogy a karfiol sütésén ne spróljunk időt. Mint minden zöldségnél, de a karfiolnál különösen igaz, hogy az íze sokkal intenzívebb és zamatosabb sülve, mint főve. Érdemes próbát tenni vele például  egy egyszerű karfiol levesnél is.
És még egy dolog miatt imádom ezt a receptet: ha valaki nem szereti a cukkinit, vagy éppen nincs szezonja, nyugodtan helyettesítse sárgarépával, fehérrépával, sőt lehet használni vegyesen karfiolt és brokkolit is. 





Hozzávalók egy 22 cm átmérőjű kerek formához (kivehető aljú nem jó) :

1 nagy karfiol
1-2 ek olaj
1 kis cukkini
4 tojás
2 ek zabpehely
1 ek teljes kiőrlésű zabliszt
kis csokor friss petrezselyem
kevés friss metélőhagyma
1 kis fej hagyma
100 gr Gruyere sajt
2 ek mascarpone vagy natúr krémsajt
bors
1 teáskanál őrölt paprika

1 teáskanál olíva olaj
1-2 tbsp szezámmag





  1. A sütőt melegítsük elő 180 fokra. Vegyünk elő egy sütőlemezt, fektessünk rá egy nagyobb darab alufóliát. A karfiolt mossuk meg, a leveleit szedjük le, hagyjuk egészben, helyezzük a fóliára, majd sóval, borssal kevés olíva olajjal dörzsöljük be. Tekerjük be a fóliába szorosan majd 30-40 perc alatt süssük puhára. 
  2. Hagyjuk a fóliában langyosra hűlni, majd vágódeszkán a karfiol rózsáit aprítsuk fel nagyobb darabokra. Tegyük egy tálba, majd tegyük félre és hagyjuk tökéletesen kihűlni. 
  3. Közben a cukkinit mossuk meg, majd héjával együtt reszeljük le durva felületű reszelőn egy tálba. Adjuk hozzá a lisztet, zabpelyhet, tojásokat, finomra vágott hagymát, petrezselymet, snidlinget, mascarponet, reszelt sajtot, fűszereket. Keverjük össze alaposan, majd tegyük félre 5-10 percre, hogy a zabpehely felszívja a folyadékot és kissé megpuhuljon. Ezután óvatosan keverjük hozzá a kihűlt karfiolt.
  4. A sütőformát olajjal kenjük meg, majd szórjuk meg szezámmaggal bőségesen. (így nem fog beleragadni a piténk a formába). Öntsük bele a masszát és süssük 35-40 perc alatt készre. Kivétel előtt tűpróbával ellenőrizzük megfelelően átsült-e. 
  5. Ezután hűtsük langyosra majd óvatosan borítsuk ki rácsra. Cikkekre vágva friss salátával tálaljuk.



1 megjegyzés:

  1. Hahó! Nagyon-nagyon örülök, hogy ilyen emlékezetes pitével sikerült várnom Benneteket! Abban én a sült karfiolt póréhagymával párosítottam, de ez a cukkinis verzió is tök jó lehet. ;) Azóta sütöttem már én is, de sosem jegyzeteltem és nem is fotóztam le. De azért tervben van. ;) :*

    VálaszTörlés