2012. június 6., szerda

HIDEG CURRYS CSIRKESALÁTA

Először is azzal kezdem, hogy ennek a finomságnak az angol neve "Coronation chicken", vagyis koronázási csirke. De ez elég sután hangzik magyarul, így átneveztem egy kicsit.
Azt biztosan mindenki tudja, hogy ez  a hétvége Angliában a Jubilee Weekend jegyében telt, vagyis  Erzsébet királynő megkoronázásnak 60. évfordulóját ünnepelték. 1952-ben amikor trónra került ezt az ebédet készítette Constance Spry. Az étel nagy előnye volt, hogy előre elkészíthető és sok ember jóllakik vele. Akkoriban még a curry, mint fűszer és a csirke kombinációja rendkívűl egzotikusnak számított, nem úgy mint napjainkban. Megmondom őszintén, hogy sokszor elolvastam ám a receptet, nem igazán értettem meg elsőre mi is ebben az új és királyi. De valahogy úgy gondoltam, ha a királyi tanács 60 évvel ezelőtt jóváhagyta,  nekem is muszáj kipróbálnom. 
Nem bántam meg! Nem hiába maradt fenn 60 éven keresztül a recept, és készítik el minden kerek évfordulón. Azóta persze már többféle variációja is terítékre került, például joghurttal, chutneyval, gyömbérrel, limemal vagy friss mangóval. De ez az alábbi recept az eredeti, amit természetesen mindenki saját maga tovább variálhat. És még egy nagyszerű dolog van a receptben: végre megoldás arra, hogy mit csináljunk a maradék grillcsirkével, sültcsirkével, grillezett csirkemellel, vagyis minden maradék sült csirke falattal. Ezt!


Hozzávalók 4-6 személyre:

1 egész közepes méretű sült csirke vagy grilccsirke
3 db salotta vagy 1 közepes méretű vöröshagyma
3 dkg vaj
2 evőkanál curry por
1 chili
1 kis sűrített paradicsomkonzerv
4 dl száraz fehérbor
2 db babérlevél
2,5 dl csirke alaplé ( csirke húsleves)
8 dkg aszalt sárgabarack
25 dkg majonéz
1 dl zsírdús, sűrű tejszín
fél citrom leve
bors

a tálaláshoz:
2 dkg pirított szeletelt mandula
4 szál újhagyma
1 fejessaláta vagy 2 nagy marék bébi spenót, vagy más friss zöldsaláta
kevés currypor

Mivel én most nem rendelkeztem maradék csirkével, megsütöttem az egész csirkémet. (Ehhez a csirkét megmostam, megtisztítottam, a maradék tollakat is eltávolítottam, sóztam, borsoztam, egy tepsibe belefektettem, mellé tettem egy fej lilahagymát, a csibe hasába pedig elrejtettem 4 gerezd fokhagymát. Alufóliával lefedve 180 fokon kb 1,5 óráig sütöttem vagy amíg meg nem puhul, majd fólia nélkül mindkét oldalát pirosra sütöttem. Ezután kivettem a sütőből, pihentettem, majd langyosan fogtam és lefejttem róla a finom bőrt (ezt félretettem, megettem, megettük?). Vékony kesztyűt húztam és a husit darabokra szedtem. A húst a csontról lefejtettem és apróra darabokra tépkedtem. Igen, nem vágtam, mert langyosan a hús szépen, magától darabokra szétesik. Ha valaki a sötétebb husi részeket nem szívesen látja később a salátában, azokat tegye félre. A husidarabot egy tálba tettem és hűvös helyen pihentettem.) 
Aki maradékból dolgozik csak most kapcsolódik be. Szóval a vajon az apróra vágott hagymát medinsztelem, só, bors. Kb 3 percig fonnyasztom, majd hozzáteszem a babérlevelet, karikára vágott chilit, curryt, paradicsom pürét, ismét 3 percig zümmögtetem. Felöntöm a fehérborral, majd kb a felére beforralom. Utána jön a felezett sárgabarack, majd az alaplé. Közepes lángon szirupossá, sűrűre főzöm, ami 20-25 percig is eltarthat. Ezután félretszem, hűtöm. 
Amikor tökéletesen kihűlt kézi habverővel hozzákeverem a majonézt, az enyhén felvert tejszínt, a citromlevet, sózom, borsozom. Egy selymes, currys, kicsit scípős-fűszeres masszát kell kapnom, (ami első ránézésre sok, de a hús is tetemes mennyiségű, és azt mindent szépen be kell vonnia). Ebbe beleforgatom a szintén meghűlt csirkehusimat és kb 2 óra hosszáig vagy egész éjszaka hűtőben pihentetem. 
Tálaláskor a salátát tányérra helyezem, ráhalmozom a csirkét, a karikára vágott újhagymát, megszórom kevés curryval, majd a mandulával és tálalom. 


És íme néhány kép, hogy mi mit láttunk, hogyan készülnek a britek az ünnepre Lincolnban.












1 megjegyzés:

  1. Szia Emma, hu de jo kis recept!Mar en is regota szemeztem vele es nemregiben a BBC Good Food-ban is olvastam. szoval kiprobalom!:)Jok a fotok, biztos nagy volt az unneples. mi tegnap ejjel erkeztunk vissza Dublinba, szoval meg tart az atallas...

    VálaszTörlés