2011. augusztus 6., szombat

SPENÓTOS ÁRPAGYÖNGY RIZOTTÓ


Árpagyöngyrizottót már sokszor készítettem, de egyszer sem sikerült lefotóznom. Vagy éppen jött hozzánk valaki, és mire végeztem vele a rizottó már egy órája várt rám, vagy pedig a gyerekek nem hagyták, hogy lencsevégre kapjam. Ezúttal azonban én nyertem: frissen, melegében, szaftosan megörökítettem, remélem nem csak magamnak és az utókornak….

Hozzávalók:
A spenóthoz:
25-30 dkg friss spenót
2 gerezd fokhagyma
3 dkg vaj

25 dkg hántolt árpa vagy gersli
kb. 1 liter húsleves
2 db nagyobb fajta újhagyma vagy salotta
1dl száraz fehérbor
1evőkanál olívaolaj
2-3 dkg vaj
5 dkg reszelt parmezán



A spenótot készítem el először. A vajon megdinsztelem a szeletekre vágott fokhagymát, és addig, amíg fehér a fokhagyma, már teszem is hozzá a durván csíkokra vágott spenótot. 5-8 percig párolom őket, majd félreteszem.
A húslevest egy lábasban felmelegítem, és folyamatosan melegen tartom. Nem árt ráhagyni a mennyiségre, vagyis bő egy literrel számoljanak. Közben egy serpenyőben olívaolajon megdinsztelem az apróra vágott újhagymákat, majd hozzáöntöm a gerslit. Közepesnél nagyobbra veszem a lángot, és jól átforrósítom, közben folyton keverem, nem engedem, hogy lekozmáljon. Ha minden egyes szem átmelegedett nyakon öntöm a borral. Füstölni fog, de sebaj! Ha felszívta a bort néhány perc alatt, merőkanalanként adagolom hozzá a húslevest. Mindig eggyel teszek, közben keverem, ha felszívta, jöhet a következő. Ez kb. félóráig is eltarthat. Akkor jó, ha a szemek megpuhulnak, de a közepük roppanós marad. Ha ez megvan, leveszem a tűzről. Ilyenkor még hűlés közben is vesz fel folyadékot, így a levételkor ne legyen teljesen száraz, inkább „szotyakos”. Hozzáreszelem a parmezánt, belekeverem a vajkockát, és a meleg spenótot. ( Ha a spenót alatt sok lé lenne, azt természetesen leöntöm róla.) Azon melegében fogyasztani kell!!! Friss paradicsommal, vagy paradicsomsalátával tálaljuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése