2011. szeptember 7., szerda

DIÓS-ALMÁS PITE



És íme egy újabb almás süti, nyári almából. Két fajtája is létezik a nyári almának: a hagyományos piros alma, savanykás ízzel, és a zöld nyári alma, ami kevésbé savanyú, viszont kevésbé jellegzetes is. Ez alkalommal az utóbbit választottam, és nem is bántam meg. Ezt a receptet egyébként még évekkel ezelőtt a Férjem Édesanyjától kaptam. Egy kicsit átdolgoztam, igazgattam, tavaly sokszor megsütöttem, idén pedig először, de semmiképpen sem utoljára.

Hozzávalók egy 22×37 cm-es (hagyományos, standard méretű) tepsihez:

a tésztához:


35 dkg rétesliszt
1 csomag sütőpor
7 dkg lágy barna cukor
1 tojás sárgája
3-4 evőkanál tej
15 dkg hideg vaj
1 evőkanál vanília aroma


a töltelékhez:


1,5 kg alma meghámozva, lereszelve
5 dkg lágy barna cukor
2 dkg vaj
1 kiskanál fahéj
1 mokkáskanál őrölt szegfűszeg
5 dkg mazsola
0,5-1 dl rum


a diós részhez:


20 dkg darált dió
2 evőkanál lágy vagy sötét barna cukor






A tészta hozzávalóit gyors mozdulatokkal kézzel vagy géppel összedolgozom. A tejet apránként adom hozzá, liszttől függő mennyitől áll össze a tészta. Pitetésztához jobban szeretek finom szemű cukrot használni porcukor helyett, mert az utóbbi könnyen elolvad a kézmelegtől, és szétesik a tészta. Ezért ha valaki a lágy barna cukrot le is cseréli, csak finom szemű kristálycukorral helyettesítse. Ezután folpackba csomagolva egy-két órán keresztül pihentetem nem túl hideg helyen. Ha mégis a hűtőt választjuk, nyújtás előtt fél órával tegyük ki szobahőmérsékletre.
 A pihentetés alatt a mazsolát beáztatom a rumba, a reszelt almát a vajon megdinsztelem a cukorral és a fűszerekkel együtt. Közben előmelegítem a sütőt 180 fokra. Ha az alma megpárolódott, leveszem a tűzről, és egy szűrőkanálba kanalazom, hogy a levétől elválasszam. Az alma levére nem lesz szükség, csak eláztatná a pitetésztát. Az almához ezután hozzákeverem az áztatott, leszűrt mazsolát.
A pitetésztát kinyújtom. Vajazott, lisztezett tepsibe fektetem. Rásimítom az almatölteléket. Erre pedig egyenletesen elosztva kerül a cukorral elkevert dió, amit meglocsolok azzal a rummal, amiben áztattam a mazsolát. A tepsit meleg sütőbe tolom és 30 percig sütöm. (Én a fotó kedvéért itt szív alakra vágtam, de természetesen kockára vágva is tálalható.) Langyosra hűlve felszeletelem.

2 megjegyzés: