2011. szeptember 27., kedd

SERTÉSSZŰZ ÉRMÉK LEVENDULÁS BIRSALMAPÜRÉVEL

Ennyi saláta után, végre következzen némi hús.
A sertésszűz nagyon ízletes része a malacnak, de könnyen élvezhetetlenné válik, ha túlsütik. Éppen ezért csak itthon szoktam ilyet enni, étteremben ritkán.
Az, hogy mivel tálalhatnám a szüzet, egyik délután csigagyűjtés közben az élet alakította. Van az utcánkban egy kis füves hely, ahol a nagyfiam imádja eső után a csigákat begyűjteni. El is indultunk édes kettesben, amikor megláttam, hogy a csigák mellett birsalmák is hevernek a földön. Éppen egy birsalma fa alatt álltunk, rogyásig birsalmával. Szerencsére mindkettőnkön nagy zsebes kabát volt, így teleraktuk a zsebeket finom, érett gyümölccsel, majd a kezünkben néhány csigát szorongatva elindultunk haza. Nagyon szeretem a birsalmát, mert sokféleképpen elkészíthető, fűszerezhető, nagyon jellegzetes őszi csemege. Úgy gondoltam, hogy levendulával illatosítva méltó párja lehet egy omlós, puha sertésszűznek.

És hogy mi lett a csigákkal? Ők kint versenyeztek egymással a teraszon, mi pedig a jó meleg szobából néztük őket...



Hozzávalók 2 személyre:

1 db sertésszűz
3 gerezd fokhagyma
só, bors
2 púpos teáskanál magos mustár
2 evőkanál olívaolaj


A  birsalmapüréhez:

kb. 60-70 dkg birsalma
7 dkg cukor
2,5 dl víz
1 citrom leve és héja
1 egész kardamom
2 teáskanál szárított levendula virág (gyógyszertárban kapható)




A húst megtisztítom, lehártyázom. Sóval, borssal bedörzsölöm, majd jöhet rá a reszelt vagy zúzott fokhagyma, végül a mustár. Szorosan alufóliába tekerem, és hűtőben legalább 1 órát pihentetem.
Közben hozzálátok a birsalmához: alaposan megmosom, a szőröket a héjáról eltávolítom. Majd negyedekbe vágom, kiszedem a magházukat, ( a héjuk természetesen marad) és utána kisebb darabokra vágva felteszem főni. Hozzáöntöm a vizet, belekeverem a cukrot, a kardamomot, ráfacsarom a citrom levét, így megőrzi világos színét, majd egy egész darabban teszem hozzá a citrom héját. Puhára főzöm, egészen addig, amíg látom, hogy az alma héja elválik az alma húsától. Ekkor leveszem a tűzről, kiveszem a kardamomot, a citromhéjat, és belekeverem az előzőleg mozsárban összetört levendulavirágot.
Ezután az olívát egy serpenyőben megmelegítem. Olyan serpenyőt válasszunk, aminek van teteje, és nincs műanyag alkatrésze, mert utána megy a sütőbe! (Nekem egy IKEA-ban kapható ilyen serpenyőm van, nagyon sokat használom.) A sütőt előmelegítem 190 fokra, légkeveréssel. ( Fontos a légkeverés, ha valakinek nincs vegye feljebb a sütőt, 200-210 fokra.) Ha az olaj felmelegedett, a húst beleteszem és mindkét oldalát 3-3 percig sütöm. Nem forgatom, nem nézegetem, csak hagyom 3-3 percig nyugodtan, békében. Ha megvan, lefedve betolom a sütőbe pontosan 15 percre.
Eközben a szobahőmérsékletre hűlt birsalamát vagy kézi habverővel alaposan pürésítem, vagy botmixerrel turmixolom. Kinek melyik szimpatikusabb. Miután a hús sütése véget ért, hagyom legalább 10 percet pihenni vágódeszkán, letakarva, melegen tartva. Ezután szeletekre vágom, és párolt rizzsel tálalom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése