2012. október 9., kedd

NARANCSOS-CÉKLÁS BAKLAVA KARDAMOMMAL

Néhány napja olvastam az általam nagyon kedvelt Dining Guide oldalán, hogy a Pagony Kiadó receptversenyt indít a Vándorlány és az elvarázsolt kisváros című könyv kapcsán, nevezetesen keresik a legjobb céklás sütemény recepteket.
Valójában én nagyon szeretem főleg az ősz eleji, illetve a kora tavaszi céklát, de hogy édesség készüljön belőle, az egy kicsit elgondolkodtatott. Kutattam lelkesen a világhálón, és nem meglepő módon legtöbben csokoládéval párosítják sütikben. Mi azonban családilag több okból is jelenleg éppen  csokimegvonáson vagyunk, és egyébként is valami formabontót szerettem volna készíteni.
Pár hónapja már felkerült a blogra a sárgarépás baklavám, ami szerintem isteni lett, sokkal jobb, mint az eredeti. Ennek nyomán jutottam arra, hogy készüljön a céklából is baklava. Ezúttal azonban jóval kevesebbet sütöttem, mert a baklava szerintem iszonyúan tömény édesség, másrészt pedig számítottam rá, hogy a gyerekeim esetleg meg sem kóstolják.... így is lett, pedig szerintem kár hagyni!



Hozzávalók 4 db nagy, vagy 8 kicsi szelethez ( kb 25 X 14 cm-es sütőtálhoz):

4-5 db közepes cékla ( megpucolva kb 20 dkg)
1 narancs héja
2 evőkanál golden syrup
2 nagy evőkanál durvára vágott dió
1 evőkanál durvára vágott pisztácia
fél teáskanál fahéj
fél teáskanál őrölt kardamom
10 dkg vaj
1 csomag réteslap (270 gramm= 6 lap)

a sziruphoz: 
1 dl víz
15 dkg cukor
1 narancs leve
fél citrom leve
esetleg pár csepp narancsvirágvíz




Kezdjük a céklával: meghámozom, megmosom, majd finomra reszelem. Állni hagyom, hogy levet eresszen, közben elkészítem a tésztát.
A sütőt előmelegítem 150-160 fokra. A vajat megolvasztom, majd egy tepsit vagy más négyszögletes edényt (esetleg jénai tálat) kivajazok. A  réteslapot kb a tál méretével megegyező méretűre vágom, de az sem baj, ha nagyobb, és a széleket óvatosan visszahajtogatom. A tepsi aljára fektetek egy lapot, majd megkenem olvasztott vajjal. A kilógó széleket szépen visszahajtogatom, majd megint vajazom, és újabb lap kerül rá. Ismét vaj, ismét lap addig, amíg 6 lap fekszik a tepsi alján. A 6. lap tetejét megvajazom. 
A cékla levét kinyomkodom és egy másik tálban összekeverem a narancshéjjal, syruppal, dióval, pisztáciával, fahéjjal, kardamommal. Ezt a tölteléket óvatosan a 6. lap tetejére simítom egyenletesen elosztva. Befedem újabb sor lappal, megint vajazom és ismét 6 lap kerül a tetejére is. Az legfelső lapot nem vajazom!!! Éles késsel sütés előtt a tésztát formára vágom (háromszögek). Beteszem a sütőbe és kb. 30-40 percig sütöm, amíg aranybarna színt kap.


 Sütés közben elkészítem a szirupot: az összes hozzávalót egy lábasba teszem és felforralom. Közben kevergetem és addig főzöm, amíg az egész szirup állagot ölt, vagyis kissé sűrűsödik.



Ha megsült a baklava kiveszem a sütőből és még melegen, evőkanalanként megöntözöm a sziruppal. Időnként pihenni hagyom, hogy magába szívja a szirupot, vagyis szakaszokban árasztom el. Melegen tálalom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése