2012. március 31., szombat

NARANCSOS-RÉPÁS BAKLAVA

Szeretem a baklavát, de nagyon tömény bűnbeesés. Innen jött az ötlet, hogyan lehetne egy kicsit egészségesebb. A répa, mint belevaló, egyenesen tökéletes lett. Jobb, mint az eredeti! Nem is tudom, miért nem hamarabb pattant ki a fejemből?...
Persze ehhez az is kellett, hogy finom legyen a répa. Nem érdemes tél végi, semmire sem használható, fonnyadt példánnyal próbálkozni, mert biztosan rossz lesz, viszont ha édes, friss, lédús tél végi répát találunk, az ideális. Fűszere ennek is, csakúgy mint a répatortának, narancs és fahéj, és természetesen az olajos magvak is megjelennek benne, csak éppen mutatóban.



Hozzávalók egy 25 X 31 cm-es tepsihez:


12 db réteslap (ez nekem 2 csomag (6 lap/csomag), csomagonként 270 grammos réteslapot jelentett. Ha nagyobb a tepsitek, kelleni fog 3 csomag is!)
22,5 dkg olvasztott vaj
2 evőkanál barna cukor
1 evőkanál vanília aroma
1 narancs reszelt héja
4 db (kb 0,5 kg) nagy sárgarépa
5 dkg dió durvára vágva
5 dkg pisztácia durvára vágva
1 teáskanál őrölt fahéj


a sziruphoz:


25-30 dkg kristálycukor
2,5 dl víz
1/2 citrom leve
1 narancs leve
1 evőkanál narancsvirág víz




A répát finomra reszelem. Amíg a lapokat megvajazom és előkészítem, addig a répát állni hagyom, hogy levet eresszen.

A sütőt előmelegítem 150-160 fokra.

A réteslapokat kibontom a csomagból, és amit éppen nem használok fel, nedves konyharuhába tekerem, hogy ne száradjon ki. A tepsit kivajazom, majd belefektetek egy réteslapot, ezt megkenem olvasztott vajjal. Ráteszem a következő lapot, ha nagyobb a lap, mint a tepsi, egyszer az egyik, utána a másik végét hajtom vissza, nem kezdem el méretre szabni. Minden lapot megvajazok, utána jön a következő. Én alulra 6 lapot helyeztem, ( az én lapom nagyobb volt, mint a tepsim, így a végeken duplán hajtottam) de ha nagyobb a tepsitek, kelleni fog alulra is 9 lap, illetve felülre is.
Ha lefektettem a 6 lapot, ránézek a répára. Kinyomkodom a levétől, másik tálba helyezem és összekeverm a cukorral, vaníliával, narancs héjjal, dióval, pisztáciával, fahéjjal.

A répás tölteléket a tepsiben lévő lapokra helyezem, egyenletesen elsimítom. Utána ismét 6 lapot helyezek rá, egyenként megvajazva. Fontos, hogy a legfelső lapra nem kerül olvasztott vaj! Ha megvagyunk, éles késsel formára vágom.


Ezután betolom a meleg sütőbe. Kb 40 percig sütöm.

Sütés közben elkészítem a szirupot: az összes hozzávalót egy lábasba teszem és felforralom. Közben kevergetem és addig főzöm, amíg az egész szirup állagot ölt, vagyis kissé sűrűsödik.

Ha megsült a baklava kiveszem a sütőből és még melegen, evőkanalanként megöntözöm a sziruppal. Időnként pihenni hagyom, hogy magába szívja a szirupot, vagyis szakaszosan árasztom el. Melegen tálalom.


Családunk legkisebb tagjának is nagyon ízlett!
Persze Ő minden formában imádja a répát :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése